Auto vahatamine enne talve?

Auto vahatamine on olnud aastaid sügise kuulutajaks.  Hoolas autoomanik mõtleb siis aktiivselt auto kaitsmisele talviste-soolaste teeolude vastu. Paljud on läinud juba keraamilise kaitse teed. Siiski on veel palju neid, kes on ustavaks jäänud nn vanakooli püsivahale – näiteks Blueberry Paste Wax. 

Eks mida aeg edasi läheb, seda keerulisem saab olema inimestel valida, millist kaitset autole paigaldada. On see siis nn vana tüübi nanovaha. Mingi peale pritsitav nanoaine või nn profitootena müüdav kõva keraamiline kaitse. 

Tänases postituses toon välja mõned nüansid, millisel juhul võib auto vahatamine autole lausa kahjulik olla – anda autoomanikule võlts turvatunde, et värvipind on talveks kaitstud. 

Kui võrrelda keraamilise kaitse ja püsivaha omadusi, siis paratamatult jääb minu jaoks üles küsimus, miks üldse autot näiteks Blueberry Paste Wax vahaga vahatada. See tundub olevat nagu üks ebamõistlikult kallis autopesu. Miks ma nii arvan? Kõik on siin ilmas suhteline ja seetõttu võrdlengi vahatamist keraamilise kaitse suhtes. 

Võtame vaatluse alla, mis väärtusi või hüvesid siis auto vahatamine või auto keraamiline kaitse pakub sinu autole. Ja sinule endale. 

Võtame aluseks ühes pesulas pakutav Blueberry  auto vahatamine sõiduautole 150,- (alates 135,-) ja meil sooduspakkumisega 2-3 aastane keraamiline kaitse koos kergpoleeriga 325,- 

Kes on kasutanud ja kellel on kogemust, teavad, et ega ükski vaha (ka Blueberry) Eesti tingimustes üle poole aasta vastu ei pea. Eriti sügis-talvisel perioodil. Ka keraamilise kaitse puhul võtame aluseks kataloogi poolt näidatud kestvuse alumise piiri.  

auto vahatamine vs auto keraamiline kaitse

Auto vahatamine vs  auto keraamiline kaitse.

Niisiis, et auto 2 aastaseks perioodiks ära kaitsta,  oleks  vaja seda vahatada kokku 4 korda. Selleks kulub ca 600 eurot. Meie keraamilise kaitsega (kasutades sooduspakkumist), kulub vaid 325,-. 

Teenuste hinna ja kaitse kestvuse võrdlus on vaid üks külg selle teema juures. Teine külg on, kui ettevalmistuse kvaliteedis, mis sa selle eest saad ja kui hea kaitse sa selle eest saad.   

Rääkides auto vahatamise või keraamilise kaitse ettevalmistusest, siis meie teeme , keraamilise kaitse paigaldamise eel  pigieemalduse,  savitöötluse,  kuivatuse ja kergpoleerimise (tuntud ka kui läigestamine). 

Miks me seda kõike vaja on? Pigi eemaldamine ilmselt ei vaja pikemat põhjendamist. Pigi peale vaha ega keraamikat ei määrita. 

Savitöötluse abil eemaldame värvipinnalt erinevad setted ja paakunud mustuse. Siiski üks olulisemaid põhjusi savitöötlusel, on kinni roostetanud metalli osakesed, mis paratamatult ei eemaldu lihtsalt autot pestes. 

Kergpoleerimine teeb värvipinna siledamaks (läikivamaks), eemaldab väiksemad kriimukesed, eemaldab savitöötlusest järele jäänud metalli osakesed ja lendrooste laigukesed. 

MÄRKUS! LENDROOSTE EEMALDAMISEL HAPET ME EI KASUTA!

Kõik need protsessid on vajalikud, et keraamiline kaitse looks korraliku keemilise sideme just auto laki endaga. Mitte mõne vahepealse kihiga (n. kiirvaha või hoopis oksüdeerunud lakikiht). 

Nüüd siis auto vahatamine. Kas vahatamisele eelneb vaid pigieemaldus või tehakse ka värvipinnale savitöötlus? See on äga oluline. Seda tasub teenuse pakkujalt isegi üle küsida, kas või millega seda tehakse. 

Miks on savitöötlus enne auto vahatamist oluline?

Elu on näidanud et, kes korralikku savitöötlust ei tee, see võib sageli eemaldada lendrooste täpikesi selleks mitte ettenähtud tugevate hapetega. Tulemuseks, on see, et nähtavad roosteplekikesed kaovad küll ära, kuid laki pinna sisse kinni jäänud (roostetanud) naastrehvi tükikesed jäävad eemaldamata ja on sama koha peal pikalt edasi. Ehk siis täpselt selles kahjustunud punktis toimub kahjustav protsess edasi.  

Autoomanik võib küll mõelda, et üldiselt on auto pind ilusam, läikivam, vetthülgavam ja justkui kaitstud, aga mitte selles konkreetses punktis, kus juba on tõsine kahjus tekkinud ja kus seda oleks kõige rohkem vaja. See tekitabki autoomanikule võlts-turvatunde, et autoga on kõik hästi. 

Auto vahatamine vs auto keraamiline kaitse – kaitsevõime võrdlus. 

  1. Siin peaks välja tooma, et kõva keraamiline kaitse on 500-1000x vaha kihist paksem. Tõsi, numbrid on imeväikesed aga omavahel võrreldes on vahe suur. Mulle teadaolevalt, on vaha kihi paksus ca 20 nm ja keraamilise kaitse kihi paksus 2-3 mikronit. 1 mikron =1000 nanomeetrit.
  2. Meie keraamiline kaitse ei karda üldse pigileotuse vahendit. Püsivaha aga kulub märgatavalt iga pigipesuga. Seda on kohe vaja toetada kiirvahadega, et ta üldse vastu peaks. 
  3. Keraamilise kaitse kõvadus … ah, mis siin seletada, vaadake ise videoid (kratsa video, haamri video) ja tehke omad järeldused. Milline vaha küll võiks oma kõvadusega selle lähedalegi saada?
  4. Kui auto vahatamine tehtud, kas teil harjapesulas lubatakse vahatatud autoga käia? Või peate ikka selles samas käsipesulas ainult käima? Meie keraamilise kaitsega võid julgelt Jazz pesula harjapesulas käia. Oleme selle järgi testinud ja julgeme soovitada. Loe lähemalt sellest artiklist, kus me anname lausa mitte kriimustamise garantii Jazz pesula harjapesula külastuseks. 

Auto vahatamine – raha laristamine? 

Kui nüüd võtta see eelnev jutt kokku, siis millised oleksid need argumendid, miks peaks (mõnikord) kahtlase väärtusega eeltööga autole vaha üldse määrima. Veidi sarkasmi lisades ütleksin: Osadel autoomanikel on jube palju raha, et kulutada see nii kallile autopesule.